måndag 23 mars 2009

tid och lust

På olika sätt har arbetet i den här kursen betydelse för min yrkesroll som lärare.

Gestaltningsarbete med möjlighet för individen att hitta egna ingångar är självklart helt avgörande. Reflektioner och fantastiska möten i kursen där diskussionen är öppen, tillåtande och relevant.
Men utan en viktig ingrediens hade resultatet sett mycket magrare ut. TID

Hastigheten i vårt samhälle, alla krav och valmöjligheter kan lätt göra oss förvirrade. För att kunna göra medvetna val och uppleva att man kan råda över sin tid behövs...TID.
Tid att tänka, tid att möta, tid att våga, tid att vara, tid att känna lust...

Tid som av olika anledningar är svårt att få till i skolan. Kanske behöver vi se över vad den stressade tiden används till?
Är uppdelningen och det som skall läras in relevant för det samhälle eleverna skall ut i?
Min övertygelse är att det går att få in det som är viktigt på annat sätt än i den traditionella katederundervisningen.

Önskar att fler verksamma lärare skulle få möjlighet att prova på BoF:s arbetssätt. Men för att övertyga och hitta nycklar till hur verksamheten skulle kunna utvecklas behövs TID.

Tid som vi måste ta kommandot över.

Inga kommentarer: