söndag 22 mars 2009

uppsamling

Ett projekt med ett stort tema TID.

På mer än ett sätt har kursen varit en start på någonting nytt och det har påverkat mycket av de val jag har gjort i både tankar och gestaltande. Det undersökande arbetet har rört sig kring luckor i tiden, tidens hastighet och tyngd och möjligheter.

Summeringen blir en tanke om att det som händer i tiden har en betydelse för vem du blir beroende på vad du gör med det.

På en semesterresa till Thailand för några år sedan mötte jag en skräddare på gatan. Vi passerade honom flera gånger varje dag. Varje gång frågade han om vi ville komma in i hans butik. Jag svarade varje gång att vi kommer en annan gång. En kväll när vi passerar får han fnatt när jag svarar samma sak, han börjar skrika och frågar vad det är för fel på oss svenskar. Varför säger ni att ni skall komma, när ni i själva verket inte vill?

Jag har tänkt en del på den här mannen i det här arbetet och min summering är kanske inte ett enkelt svar utan ännu fler frågor.

Undrat mycket över om det finns något generellt som kan framkalla tunnhet i tiden där möjligheter till nya vägval och förändring uppstår, om det går att påverka.

Också funderat över begränsningar som jag själv sätter upp av olika anledningar, saker jag inte vågar stå för och som påverkar det liv jag lever och som gör att jag inte själv rår över min tid.

Gestaltningen har varierat på många olika sätt under temat både i utmaning och tekniker. Djuren och naturen har funnits med från och till, en stor och viktig trygghet som på vissa sätt begränsar mig. Denna sista vecka ska jag ännu en gång försöka att låta dem stå brevid istället.

Prova tankarna igen men med nya verktyg

Inga kommentarer: